Икона «Всех скорбящих Радость»: значение, в чем помогает

Счи­та­ет­ся, что достав­лять радость людям, побы­вав­шим в горе, — выс­шая услу­га. Имен­но этим зани­ма­ет­ся Бого­ро­ди­ца, и ико­на «Всех скор­бя­щих Радость» уло­ви­ла такое каче­ство Бого­ро­ди­цы. В ста­ри­ну сло­ву «боль» при­да­ва­лось более широ­кое зна­че­ние, чем в совре­мен­ном мире. Это сло­во озна­ча­ло как болез­нен­ные собы­тия, так и ощу­ти­мые физи­че­ские боли от болез­ней, а так­же пере­жи­ва­ния в слу­чае повсе­днев­ных проблем.

Икона «Всех скорбящих радость»: значение, в чем помогает

История и варианты изображения

День почи­та­ния ико­ны: 6 ноября

Что­бы хоть как-то уте­шить нуж­да­ю­щих­ся в помо­щи от всех мир­ских болей, есть ико­на «Всех страж­ду­щих Радость». Эта уди­ви­тель­ная ико­на появи­лась в 17 веке на Руси. По мне­нию искус­ство­ве­дов, запад­но­ев­ро­пей­ская шко­ла име­ет боль­шое зна­че­ние в ее ико­но­гра­фии. Дей­стви­тель­но, до тех пор труд­но про­сле­дить про­ис­хож­де­ние ико­ны, хотя, так или ина­че, изоб­ра­же­ние «Всех скор­бя­щих Радость» очень древ­нее. Так или ина­че, но инте­рес­но посмот­реть на совре­мен­ную исто­рию, соче­та­ю­щу­ю­ся со мно­ги­ми чудесами.

Боль­шое коли­че­ство вари­а­ций (вари­ан­тов) ико­ны Божи­ей Мате­ри «Всех скор­бя­щих Радость» име­ют иную ком­по­зи­ци­он­ную схе­му. Дру­ги­ми сло­ва­ми, неко­то­рые дета­ли знач­ка замет­но отличаются.

Если рас­смат­ри­вать лики свя­тых, изоб­ра­жен­ные на полот­нах, сле­ду­ет отме­тить, что изна­чаль­но этих фигур здесь не было, в отли­чие от икон, создан­ных с 1688 года. Это­му явле­нию есть объ­яс­не­ние. Ока­зы­ва­ет­ся, году изоб­ра­же­ния свя­тых на иконе пред­ше­ство­ва­ло зна­ме­на­тель­ное событие.

Икона «Всех скорбящих радость»: значение, в чем помогает

Чудесное исцеление Евфимии

Чудо­твор­ная ико­на сотво­ри­ла исце­ле­ние от болез­ни сест­ре пат­ри­ар­ха Евфи­мии. Имен­но с это­го момен­та люди ста­ли про­слав­лять ико­ну «Всех скор­бя­щих Радость» и, что­бы под­черк­нуть силу исце­ле­ния, ста­ли нано­сить на полот­но обра­зы стра­да­ний. Евфи­мии при­сни­лась ико­на, кото­рую надо искать в Перобра­жен­ской церк­ви, и таким обра­зом про­слав­лять образ. После того, как ико­на совер­ши­ла чудо, об этом узнал весь город. Потом нача­ли состав­лять раз­ные списки.

Из них одна из самых извест­ных — ико­на «Всех скор­бя­щих Радость» с гро­шей в Санкт-Петер­бур­ге, пере­жив­шая силь­ную бурю. Храм был прак­ти­че­ски раз­ру­шен, а моне­ты из ящи­ка для дани рас­сы­па­лись и отпе­ча­та­лись на изоб­ра­же­нии, кото­рое оста­лось невре­ди­мым. Сей­час осо­бым ува­же­ни­ем поль­зу­ет­ся ико­на «Всех скор­бя­щих Радость» с гроши.

Икона «Всех скорбящих радость»: значение, в чем помогает

В чем помогает икона «Всех скорбящих радость»

С года­ми уко­ре­ни­лась тра­ди­ция изоб­ра­жать Бого­ро­ди­цу во всей кра­се и вели­ко­ле­пии. Такой блеск назы­ва­ет­ся мин­даль­ным, это общая деталь того, как выгля­дит зна­чок «Всех скор­бя­щих Радость», и дета­ли опи­са­ния и содер­жа­ния могут отличаться.

Быва­ют слу­чаи, когда в ико­но­пи­си даже Иисус Хри­стос изоб­ра­жа­ет­ся в таком вели­ко­ле­пии. Это кар­ти­ны «Вто­рое при­ше­ствие», «Пре­об­ра­же­ние Гос­подне». На зна­ме­ни­той кар­тине «Успе­ние Пре­свя­той Бого­ро­ди­цы» так­же есть мин­даль вокруг изоб­ра­же­ния Богородицы.

Посколь­ку зна­че­ние ико­ны «Всех скор­бя­щих радость» часто ука­зы­ва­ет на исце­ле­ние, то поми­мо Бого­ро­ди­цы на иконе ста­ли появ­лять­ся фигу­ры анге­лов, несу­щих бла­го от Цари­цы Небес­ной и Господа.

Во мно­гих вари­ан­тах кар­тин пред­став­ле­ны изоб­ра­же­ния свя­тых рядом с Бого­ро­ди­цей. Ико­на эта хоро­шо извест­на ста­ро­об­ряд­цам, хотя и уви­де­ла свет после цер­ков­но­го раскола.

Если мы дела­ем услов­ную оцен­ку попу­ляр­но­сти свя­щен­ных изоб­ра­же­ний (под­чер­ки­ва­ем, что эта оцен­ка услов­ная и срав­ни­тель­ная и не сле­ду­ет отно­сить­ся к этой оцен­ке серьез­но, то есть ста­вить один зна­чок поверх дру­го­го), то знач­ки ” Всех скор­бя­щих Радость »и Казан­ской Божи­ей Мате­ри — одни из самых попу­ляр­ных для молитв. Чаще все­го они свя­за­ны с раз­лич­ны­ми чуде­са­ми, кото­рые даро­ва­ны как отдель­ным веру­ю­щим, так и раз­ным горо­дам и странам.

Что­бы понять, чем помо­га­ет зна­чок «Всех скор­бя­щих радость», нуж­но взгля­нуть на само назва­ние. Дева Мария пред­ста­ет здесь как надеж­да для всех, осо­бен­но для тех, кто испы­ты­ва­ет раз­лич­ные труд­но­сти. Пре­свя­тая Дева молит­ся за весь мир, и ей помо­га­ет армия небес­ных анге­лов, несу­щих людям доб­ро. Кро­ме того, необ­хо­ди­мо пони­мать назва­ние и как Джой в гло­баль­ном смыс­ле, ведь не зря здесь упо­треб­ле­но сло­во с боль­шой бук­вы. Речь идет о воз­мож­но­сти Спа­се­ния, кото­рое даро­ва­но Бого­ро­ди­цей, явив­шей миру Спасителя.

Молитвы перед иконой

Тропарь, глас 4

К Богоро́дице приле́жно ны́не притеце́м,/ гре́шнии и смире́ннии, и припаде́м,/ в покая́нии зову́ще из глу­би­ны́ души́:/ Влады́чице, помо­зи́, на ны милосе́рдовавши,/ потщи́ся, погиба́ем от мно́жества прегреше́ний./ Не отвра­ти́ Твоя́ рабы́ тщи,// Тя бо и еди́ну наде́жду и́мамы.

Пере­вод: К Бого­ро­ди­це ныне усерд­но при­бег­нем мы, греш­ные и сми­рен­ные, и к Ней при­па­дем, в пока­я­нии взы­вая из глу­би­ны души: «Вла­ды­чи­ца, помо­ги, над нами сжа­лив­шись, поспе­ши, мы поги­ба­ем от мно­же­ства согре­ше­ний! Не отпу­сти Тво­их рабов ни с чем: ибо в Тебе име­ем мы един­ствен­ную надежду!»

Ин тропарь, глас 4

Днесь пресве́тло красу́ется сла́внейший град Москва́,/ име́я чудотво́рную ико́ну Влады́чицы на́шея Богоро́дицы:/ та бо, ве́рным явля́ющи чудеса́,/ низпосыла́ет да́ры целе́бныя./ Сего́ ра́ди и мы с ве́рою припа́дающе мо́лимся,/ и на Тоя́ пречи́стый о́браз взира́юще,/ я́ко и́стинную Са́мую зрим Влады́чицу на́шу Присноде́ву Богоро́дицу,/ и уми́льно глаго́лем:/ воз­зри́, Ма́ти Бо́жия, о́ком ми́лости,/ про­стри́ к нам ру́це Твои́ пречи́стыя,/ я́коже на ико́не Твое́й сие́ зри́тся,/ и пода́ждь всем скорбя́щим ра́дость,/ больны́м от всех неду́гов исцеле́ние и от бед избавле́ние,// я́ко Ты еси́ ско́рая Предста́тельница о душа́х на́ших.

Пере­вод: Сего­дня пре­свет­ло раду­ет­ся слав­ней­ший город Москва, име­ю­щий чудо­твор­ную ико­ну Вла­ды­чи­цы нашей Бого­ро­ди­цы, ибо она, являя веру­ю­щим чуде­са, нис­по­сы­ла­ет целеб­ные дары. Пото­му и мы с верой коле­но­пре­кло­нен­но молим­ся и, на Ее пре­чи­стый образ взи­рая, как живую видим Саму Вла­ды­чи­цу нашу Деву Бого­ро­ди­цу, и сми­рен­но взы­ва­ем: «Взгля­ни, Матерь Божия, взгля­дом мило­сти, про­тя­ни к нам руки Твои пре­чи­стые так, как это изоб­ра­же­но на Тво­ей иконе, и подай всем скор­бя­щим радость, боль­ным от всех болез­ней изле­че­ние и от бед избав­ле­ние, так как Ты быст­рая Хода­та­и­ца о душах наших».

Ин тропарь, глас 8

Ко исто́чнику приснотеку́щему милосе́рдия, Пречи́стей Де́ве Богоро́дице,/ притеце́м, лю́дие вси, свяще́нницы же и и́ноцы,/ му́жие, и же́ны, и ча́да, здра́вии и боля́щии,/ в покая́нии вопию́ще и уми́льно глаго́люще:/ Влады́чице, помо­зи́ гре́шным рабо́м Твои́м,/ яви́ я́ко Блага́я сла́ву Твою́,/ при́сно потщи́ся умилосе́рдитися на ны,/ испроси́ти очище́ние душ и теле́с на́ших/ от Исто́чника жи́зни на́шея, Бо́га,// Его́же роди­ла́ еси́, еди́на Благослове́нная.

Пере­вод: К теку­ще­му все­гда источ­ни­ку мило­сер­дия, Пре­чи­стой Деве Бого­ро­ди­це, обра­тим­ся люди все, свя­щен­ни­ки и мона­хи, муж­чи­ны, жен­щи­ны и дети, здо­ро­вые и боль­ные, в пока­я­нии взы­вая и сми­рен­но гово­ря: «Вла­ды­чи­ца, помо­ги греш­ным рабам Тво­им, как Бла­гая яви сла­ву Твою, будь все­гда мило­серд­ной к нам и испро­си очи­ще­ние душ и тел наших у Источ­ни­ка жиз­ни нашей, Бога, Кото­ро­го роди­ла Ты, един­ствен­ная Благословенная».

Ин тропарь, глас 4

Не умолчи́м нико­гда́, Богоро́дице,/ си́лы Твоя́ глаго́лати недосто́йнии:/ а́ще бо Ты не бы предстоя́ла моля́щи,/ кто бы нас изба́вил от толи́ких бед;/ кто же бы сохрани́л доны́не свобо́дны;/ не отсту́пим, Влады́чице, от Тебе́:// Твоя́ бо рабы́ спаса́еши при́сно от вся́ких лю́тых.

Пере­вод: Не пре­кра­тим нико­гда, мы, недо­стой­ные, воз­ве­щать о могу­ще­стве Тво­ем, Бого­ро­ди­ца, ибо если бы Ты не защи­ща­ла нас Сво­и­ми молит­ва­ми, кто бы нас изба­вил от столь­ких бед, кто бы сохра­нил нас доныне сво­бод­ны­ми? Не отсту­пим, Вла­ды­чи­ца, от Тебя, ибо Ты все­гда спа­са­ешь рабов Тво­их от вся­ких бедствий.

Кондак, глас 6

Не и́мамы ины́я по́мощи,/ не и́мамы ины́я наде́жды,/ ра́зве Тебе́, Влады́чице./ Ты нам помози́:/ на Тебе́ наде́емся и Тобо́ю хва́лимся,/ Твои́ бо есмы́ раби́,// да не постыди́мся.

Пере­вод: Не име­ем иной помо­щи, не име­ем иной надеж­ды, кро­ме Тебя, Вла­ды­чи­ца. Ты нам помо­ги: на Тебя наде­ем­ся и Тобою хва­лим­ся, ибо мы – Твои рабы; да не постыдимся!

Молитва первая

О, Пресвята́я Влады́чице и Богоро́дице, Вы́сшая Херуви́м и Честне́йшая Серафи́м, Богоизбра́нная Отрокови́це, поги́бших Взыска́ние и всех скорбя́щих Ра́досте! Пода́ждь утеше́ние и нам, в поги́бели и ско́рби су́щим; ра́зве бо Тебе́ ино́го прибе́жища и по́мощи не и́мамы. Ты еди́на еси́ ра́дости на́шея Хода́таица, и я́ко Ма́терь Бо́жия и Ма́ти милосе́рдия, предстоя́щи у Престо́ла Пресвяты́я Тро́ицы, мо́жеши нам помо­щи́, никто́же бо притека́яй к Тебе́ посра́млен отхо́дит. Услы́ши у́бо и нас ны́не в день поги́бели и печа́ли пред Твое́ю ико́ною припа́дающих и со слеза́ми Тебе́ моля́щихся: отже­ни́ от нас належ́ащия на нас ско́рби и бе́ды в сей вре́менней жи́зни, не лише́ны же сотво­ри́ Твои́м всеси́льным хода́тайством и ве́чныя несконча́емая ра́дости в Ца́рствии Сы́на и Бо́га на́шего. Ами́нь.

Молитва вторая

О, Пресвята́я и Преблагослове́нная Де́во, Влады́чице Богоро́дице! При́зри ми́лостивным Твои́м о́ком на нас, предстоя́щих пред свято́ю ико́ною Твое́ю и со умиле́нием моля́щихся Тебе́; воздви́гни нас из глу­би­ны́ грехо́вныя, про­све­ти́ ум наш, омраче́нный страстьми́, и уврачу́й я́звы душ и теле́с на́ших. Не и́мамы ины́я по́мощи, не и́мамы ины́я наде́жды, ра́зве Тебе́, Влады́чице. Ты ве́си вся не́мощи и согреше́ния на́ша, к Тебе́ прибега́ем и вопие́м: не оста́ви нас Твое́ю Небе́сною по́мощию, но предста́ни нам при́сно и Твои́м неизрече́нным милосе́рдием и щедро́тами спа­си́ и поми́луй нас, погиба́ющих. Да́руй нам исправле́ние грехо́вныя жи́зни на́шея и изба́ви нас от скорбе́й, бед и боле́зней, от внеза́пныя сме́рти, а́да и ве́чныя му́ки. Ты бо, Цари́це и Влады́чице, ско́рая Помо́щница и Засту́пница еси́ всем притека́ющим к Тебе́ и кре́пкое прибе́жище гре́шников ка́ющихся. Пода́ждь у́бо нам, Преблага́я и Всенепоро́чная Де́во, христиа́нский коне́ц жития́ на́шего ми́рен и непосты́ден и сподо́би нас Твои́м хода́тайством всели́тися в Оби́телях Небе́сных, иде́же непреста́нный глас пра́зднующих ра́достию сла́вит Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва третья

О, Влады́чице Преблагослове́нная, Защи́тнице ро́да христиа́нскаго, прибе́жище и спасе́ние прибега́ющих к Тебе́! Вем, вои́стинну вем, я́ко зело́ согреши́х и прогне́вах, Преми́лостивая Гос­по­же́, рожде́ннаго пло́тию от Тебе́ Сы́на Бо́жия. Но и́мам мно́гия о́бразы пре́жде мене́ прогне́вавших Его́ милосе́рдие: мыта­ри́, блудни́цы и про́чия гре́шники, и́мже даде́ся проще́ние грехо́в их покая́ния ра́ди и испове́дания. Ты́я у́бо о́бразы поми́лованных очесе́м гре́шныя ду́ши моея́ представля́я и на толи́кое Бо́жие милосе́рдие, о́ныя прие́мшее, взира́я, дерзну́х и аз гре́шный прибе́гну с покая́нием ко Тво­е­му́ благосе́рдию. О, Всеми́лостивая Влады́чице! Пода́ждь ми ру́ку по́мощи и испро­си́ у Сы́на Тво­е­го́ и Бо́га ма́терними и святе́йшими Твои́ми моли́твами тя́жким мои́м грехо́м проще́ние. Ве́рую и испове́дую, я́ко Той, Его́же роди­ла́ еси́, Сын Тво́й есть вои́стинну Христо́с, Сын Бо́га жива́го, Судия́ живы́х и ме́ртвых, воздая́й коему́ждо по дело́м его́; ве́рую же па́ки и испове́дую Тебе́ бы́ти и́стинную Богоро́дицу, милосе́рдия исто́чник, утеше́ние пла́чущих, взыска́ние поги́бших, си́льную и непрестаю́шую к Бо́гу хода́таицу, зело́ лю́бящую род христиа́нский, и спору́чницу покая́ния; вои́стинну бо несть нам ины́я по́мощи и покро́ва, ра́зве Тебе́, Гос­по­же́ Преми́лостивая, и никто́же, упова́я на Тя, постыде́ся когда́, и Тобо́ю умоля́я Бо́га, никто́же оста́влен бысть. Того́ ра́ди и аз Твою́ неисче́тную бла́гость молю́: отве́рзи две́ри милосе́рдия Тво­е­го́ мне заблу́ждшему и па́дшему в тиме́ние глу­би­ны́, не возгнуша́йся мене́ скве́рнаго, не пре́зри гре́шнаго моле́ния мое­го́, не оста́ви мене́ окая́ннаго, я́ко в поги́бель зло́бный враг похи́тити мя и́щет, но умо­ли́ о мне рожде́ннаго от Тебе́ милосе́рдаго Сы́на Тво­е­го́ и Бо́га, да прости́т вели́кия моя́ гре­хи́ и изба́вит мя от па́губы моея́, я́ко да и аз, со все́ми получи́вшими проще́ние, вос­пою́ и просла́влю безме́рное милосе́рдие Бо́жие и Твое́ непосты́дное о мне заступле́ние в жи́зни сей и в несконча́емом ве́це. Ами́нь.

Молитва четвертая

Цари́це моя́ преблага́я, Наде́ждо моя́, Богоро́дице, Прия́телище си́рым и стра́нным Предста́тельнице! Скорбя́щим Ра́досте, оби́димым Покрови́тельнице! Зри́ши мою́ беду́, зри́ши мою́ скорбь: помо­зи́ ми я́ко не́мощну, окор­ми́ мя я́ко стра́нна. Оби́ду мою́ ве́си, раз­ре­ши́ ту, я́ко во́лиши: я́ко не и́мам ины́я по́мощи ра́зве Тебе́, ни ины́я Предста́тельницы ни благи́я Уте́шительницы то́кмо Тебе́, о Богома́ти, я́ко да сохрани́ши мя и покры́еши во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва пятая

Засту́пнице Усе́рдная, Благоутро́бная Го́спода Ма́ти, к Тебе́ прибега́ю аз, окая́нный и па́че всех челове́к грешне́йший; вон­ми́ гла́су моле́ния мое­го́, вопль мой и стена́ние услы́ши. Я́ко беззако́ния моя́ превзыдо́ша гла­ву́ мою́, и аз, я́коже кора́бль в пучи́не, погружа́юся в мо́ре грехо́в мои́х. Но Ты, Всеблага́я и Милосе́рдная Влады́чице, не пре́зри мене́, отча́яннаго и во гресе́х погиба́ющаго; поми́луй мя, ка́ющагося в злых де́лех мои́х, и обра­ти́ на путь пра́вый заблу́дшую окая́нную ду́шу мою́. На Тебе́, Влады́чице моя́, Богоро́дице, возлага́ю все упова́ние мое́. Ты, Ма́ти Бо́жия, сохра­ни́ и соблю­ди́ мя под кро́вом Твои́м, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Оцените статью
Поделиться с друзьями
Добавить комментарий

Нажимая на кнопку "Отправить комментарий", я даю согласие на обработку персональных данных и принимаю политику конфиденциальности.